 |
Forum Śląskich Motocyklistów
|
|
Pompowanie opon azotem |
| Autor |
Wiadomość |
Burst

Motocykl: Yamaha FZ6 S2
Imię: Michał
Dołączył: 05 Kwi 2010 Posty: 202 Skąd: Sosnowiec
|
Wysłany: 2010-04-25, 21:37 Pompowanie opon azotem
|
|
|
Je¶li kto¶ ma jakiekolwiek do¶wiadczenia w tym temacie to bêdê wdziêczny (póki co jestem umiarkowanie sceptyczny co do tego czy w warunkach drogowych ma to sens) je¶li zechce siê nimi z nami podzieliæ, ale mêczy mnie inna kwestia - ci¶nienia. Skoro azot przy wzro¶cie temperatury nie rozszerza siê tak jak powietrze to pytanie jakie wtedy dobiera siê ci¶nienie ? (nie chodzi mi o sport/tor). Normalnie opony pompujemy na zimno ci¶nieniami jakie zaleca producent, a po nagrzaniu ci¶nienie wzrasta i to ta warto¶æ jest przecie¿ t± robocz± - po¿±dan±. Zatem w jaki sposób prawid³owo dobraæ ci¶nienie przy azocie ? Jedyne co mi wpada do g³owy to ustawiæ idealne ci¶nienie na zimno, rozgrzaæ opony i zmierzyæ na ciep³ych. Pytanie tylko o ile przy tych samych warunkach zwiêkszy siê ci¶nienie przy oponie wype³nionej azotem. Jakby kto¶ rzeczowo móg³ odpowiedzieæ to bêdê wdziêczny |
_________________ "If everything seems under control – you are just not going fast enough." - sir Sterling Moss |
|
|
|
 |
franc [Usunięty]
|
Wysłany: 2010-04-25, 22:09
|
|
|
Wyniki przeprowadzanych prób potwierdzaj±, ¿e stosowanie azotu do wype³niania opon pozytywnie wp³ywa na ¿ywotno¶æ ogumienia.
Za stosowaniem azotu jako czynnika do pompowania opon przemawia kilka naukowo i do¶wiadczalnie potwierdzonych faktów. Do najwa¿niejszych z nich nale¿±:
1. Opona napompowana azotem utrzymuje ci¶nienie trzykrotnie d³u¿ej ni¿ opona nape³niona tlenem. Fakt ten ma niebagatelne znaczenie, gdy¿ ci¶nienie w oponie ni¿sze od nominalnego o 0,2 Bara skraca ¿ywotno¶æ opony o 10%, a ci¶nienie ni¿sze o 0,6 Bara powoduje skrócenie jej ¿ywotno¶ci blisko o po³owê.
2. Azot pozytywnie wp³ywa na ¿ywotno¶æ opon – przeprowadzone testy wykaza³y, ¿e zmniejszenie ilo¶ci tlenu o 6% powoduje wyd³u¿enie ¿ywotno¶ci a¿ o 22%.
3. Ze wzglêdu na w³a¶ciwo¶ci chemiczne azotu i brak wchodzenia tego gazu w reakcjê z metalem wystêpuje mniejsze ryzyko wyst±pienia rdzy na obrêczy.
4. Azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia, zatem nie wystêpuje ryzyko powstania po¿aru podczas pompowania opon – szczególnie ciê¿arowych.
5. Przy oponie napompowanej azotem nie wystêpuje zu¿ycie warstwy butylowej i karkasu, w przeciwieñstwie do opony napompowanej powietrzem, co jest szczególnie istotne dla procesu bie¿nikowania.
6. Pompowanie powietrzem niesie za sob± niebezpieczeñstwo „zbierania” z otoczenia nieczysto¶ci, miêdzy innymi drobin oleju, który jest przyczyn± starzenia siê wewnêtrznych warstw gumy. Azot takim zagro¿eniom zapobiega.
Mimo wielu potwierdzonych korzy¶ci p³yn±cych ze stosowania azotu do pompowania opon, potwierdzonych tak¿e przez renomowanych producentów ogumienia, dopiero w ostatnich kilku latach jego stosowanie sta³o siê popularne.
Obecnie na rynku mo¿emy spotkaæ dwie metody pompowania kó³ azotem, które s± wykorzystywane w serwisach ogumienia:
1. Pompowanie azotem przy u¿yciu gazu z butli. Jest to najprostsza metoda pompowania kó³ azotem. Do jej najwa¿niejszych zalet nale¿± niskie koszty instalacji oraz du¿a dostêpno¶æ azotu w butlach.
2. Pompowanie za pomoc± wytwornicy azotu polega na zastosowaniu urz±dzenia, które odzyskuje azot z powietrza. Jedn± z pierwszych firm, która opracowa³a takie urz±dzenie z przeznaczeniem dla bran¿y motoryzacyjnej, jest firma Butler.
Reasumuj±c:
Nape³nianie opon azotem to uzasadniona innowacja przeznaczona dla ka¿dego kierowcy. Jej skutkiem jest nie tylko oszczêdno¶æ opon i pieniêdzy u¿ytkowników, ale tak¿e znaczna poprawa bezpieczeñstwa na drodze.
Pompowanie opon azotem zamiast powietrzem jest jeszcze w¶ród polskich kierowców us³ug± do¶æ niecodzienn±. W krajach UE stosowanie azotu do opon jest ju¿ do¶æ szeroko rozpowszechnione. Najwa¿niejsze zalety nape³niania opon azotem to lepsze trzymanie siê pojazdu drogi, wiêksza trwa³o¶æ ogumienia, zmniejszenie zu¿ycia paliwa.
Zastosowanie azotu w oponach samochodowych swoje pocz±tki wziê³o ze sportowych bolidów Formu³y 1, gdzie du¿e przeci±¿enia wymaga³y specjalnej ochrony. Azot eliminuje ryzyko wybuchu ogumienia zwi±zanego z nagrzaniem siê gumy w przypadku zbyt ma³ego ci¶nienia oraz zapewnia lepsze trzymanie siê opony na zakrêtach i wiêksz± skuteczno¶æ przyspieszania i hamowania. Zwiêkszona trwa³o¶æ ogumienia wynika z ograniczenia o 1/3 liczby pêkniêæ wynikaj±cych ze zbyt ma³ego ci¶nienia. Do zalet stosowania azotu zalicza siê równie¿ trzy lub czterokrotne wyd³u¿enie przerw pomiêdzy kolejnymi kontrolami ci¶nienia oraz lepsz± stabilno¶æ ci¶nienia, co wp³ywa z kolei na równomierne zu¿ycie bie¿nika i d³u¿sz± eksploatacjê opony.
Opony pompowane azotem wyposa¿one powinny byæ w czerwon± nakrêtkê wentyla. |
|
|
|
 |
prezesartur
Motocykl: Nie mam. Nie jestem cool.
Imię: Artur
Dołączył: 05 Kwi 2010 Posty: 4520 Skąd: Łazy
|
Wysłany: 2010-04-25, 22:27
|
|
|
W sumie franc ma racjê ale praktyka mówi tak:
1.Powinno siê kontrolowaæ ci¶nienie opon wiêc gdy jest ni¿sze od nominalnego wystarczy dopompowaæ.
2.Palenie gumy skraca ¿ywotno¶æ opony o 1 do 100%, a ka¿dy z nas czasem to robi wiêc pozytywnego wp³ywu azotu w tej materii pewnie siê nie odczuje.
3.Obrêcze w moto s± aluminiowe wiêc o rdzê trudno.
4.Nie wiem czy siê komu¶ w motocyklu zdarzy³ chocia¿ jeden taki przypadek.
5.Lepiej ¿eby tam motocyklowych opon nie bie¿nikowali tylko przerabiali na kalosze albo niskobud¿etowe prezerwatywy dla krajów trzeciego ¶wiata. Bie¿nikowane opony z regu³y maj± cholerne "bicia" a w motocyklu ko³o obraca siê szybciej ni¿ w ursusie. Wiem mo¿na wywa¿yæ nak³adaj±c kilo odwa¿ników ale po co.
6.Przeciêtny kompresor powinien mieæ filtr zasysanego powietrza oraz odwadniacz i odolejacz na wyj¶ciu.
Wszystko co wymy¶lili do pojazdów obni¿a zu¿ycie paliwa a¿ dziwie siê, ¿e w reklamach nie ma informacji o obni¿aniu zu¿ycia paliwa przez choinki zapachowe. Z tego co na forach czytam to wy wszyscy jeste¶cie ¶wiêci je¼dzicie przepisowo nigdy nie przekraczacie prêdko¶ci ci co tak robi± s± przez was piêtnowani i "odpowiednio" podsumowywani wiêc skoro je¼dzicie w zakresie prêdko¶ci 50-130 km/h jakie obowi±zuj± w polsce to ró¿nicy przyczepno¶ci kó³, które te¿ pewnie bêd± ró¿ne o 3-5% te¿ nie odczujecie.
Pompowanie kó³ azotem dla przeciêtnego u¿ytkownika ma taki sam sens jak wywalenie plastikowych owiewek i wstawienie carbonowych dla zmniejszenia wagi pojazdu. |
|
|
|
 |
grzesg
Motocykl: Yamaha
Dołączył: 07 Kwi 2010 Posty: 1 Skąd: Piekary ÂŚl.
|
Wysłany: 2010-04-27, 08:49
|
|
|
Pozostaje jeszcze pytanie co z powietrzem wystêpuj±cym w oponie przed pompowaniem.
Kilkakrotnie przy okazji wymiany opon obserwowa³em procedurê pompowania kó³ azotem i odsysania powietrza nie zaobserwowa³em .
Mo¿na powiedzieæ, ¿e zostaje go ¶ladowa ilo¶æ, ale azotu w powietrzu te¿ jest znaczna przewaga |
|
|
|
 |
Kuba_Rozpruwacz

Motocykl: SV 650 S
Imię: Jakub
Dołączył: 14 Maj 2010 Posty: 582 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 2010-05-17, 17:45
|
|
|
Temat do¶æ ciekawy. Powiem raczej krótko i z autopsji.
Azot jest dobrym gazem je¿eli potrzebujemy twardej opony bez konieczno¶ci czêstych korekcji ci¶nienia spowodowanych temperatur± otoczenia.
Ale...
z autopsji powiem, ten gaz jest w mniejszym stopniu ¶ci¶liwy od powietrza które Nas otacza i którym pompuje siê zazwyczaj opony. Efekt, opona podskakuje na wybojach jakby mia³a ADHD a komfort zaczyna na tym niesamowicie cierpieæ. W dodatku za azot trzeba p³aciæ eXtra :/ i to nie ma³o.
Co do ilo¶ci azotu w oponie. Podczas pompowania w oponie zawsze bêdzie powietrze, a powietrze to:
* azot – 78,08%
* tlen – 20,95%
* argon – 0,934%
* neon – 18,18 ppm
* hel – 5,24 ppm
* metan – 1,7 ppm
* krypton – 1,14 ppm
* wodór – 0,55 ppm
* ksenon – 0,085 ppm
* dwutlenek wêgla – ¶rednio 380 ppm
* dwutlenek siarki
* dwutlenek azotu
Nas interesuj± generalnie pierwsze 2 gdy¿ stanowi± 99% sk³adu powietrza. Ten 1% w Naszym przypadku jest ma³o znacz±cy. Tak wiêc w chwili kiedy opona jest ¶wie¿o za³o¿ona na felgê, zawiera ju¿ 78% azotu. Ka¿da dodatkowa ró¿nica ci¶nienia w oponie przy dopompowywaniu jej azotem zwiêksza procentowo ilo¶æ - zgadnijcie - AZOTU
Wiêc przy 1 atm. mamy 78% azotu, a przy np. 2,5 atm. 91% azotu.
Jak wiêc widaæ, nigdy nie bêdziemy go mieli w oponie 100%, chyba ¿e bêdziemy oponê zak³adaæ w atmosferze azotu co wydaje siê bez sensu i trudne do zrealizowania.
13% ró¿nicy wydaje siê ma³a ale jest zauwa¿alna, moim zdaniem na minus. |
|
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie moesz zacza plikw na tym forum Nie moesz ciga zacznikw na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
• • • •  |